Case

Superjumbon spoilerin tuotanto Hallissa päättyy – hankkeen veteraanit muistelevat

A380-spoilerihankkeen onnistuminen on vaatinut kymmenien patrialaisten osaamista eri työvaiheissa.

Eräs pitkä ja mieleenpainuva tuotanto Patrialla päättyy, kun Airbus ilmoitti alkuvuonna lopettavansa A380-lentokoneiden valmistuksen. Lentokonemallin spoilerit on vuodesta 2005 lähtien valmistettu Patrian Aerostructures-liiketoiminnassa Hallissa.

Kaikkiaan Patria ehtii valmistaa spoilerit noin 260:een superjumboon. Viimeiset viimeistellään ensi vuonna.

Itse projekti kuitenkin alkoi jo vuonna 1997, kun Patria päätti lähteä mukaan yhteiseurooppalaiseen Airbus-bisnekseen.

Juha Mäkelä

Kun Juha Mäkelä nuorena koneenrakennuksen diplomi-insinöörinä vuonna 1999 siirtyi Konecranesilta Patriaan, hän pääsi suoraan toiminnan ytimeen. Parin viikon pikaperehdytyksen jälkeen Mäkelä löysi itsensä Airbusin päämajakaupungista Ranskan Toulousesta, jossa viisihenkinen Patrian suunnittelutiimi kehitti perinteistä metallis-komposiittista spoilerirakennetta Airbusin tarpeisiin. Spoileria sanottiin ”tärvimeksi”, koska koneen laskeuduttua sillä ”tärvätään” siiven nostovoima ja tehostetaan jarrujen voimaa, Mäkelä kertoo.

Samaan aikaan Espoossa toinen Patrian suunnittelutiimi kehitti täyskomposiittista spoilerirakennetta. Tiimit kilpailivat sisäisesti toisiaan vastaan mutta myös siitä, saadaanko tuote menemään läpi Airbusille.

– Hirmuinen draivi oli päällä, Mäkelä kuvailee nyt.

– Ymmärsimme, että Airbusin myötä on tarkoitus päästä kokonaan uudenlaiseen bisnesmaailmaan.

Lakkovahteja ja painonhallintaa

Parin vuoden Ranskan-komennukselta Mäkelälle jäivät mieleen esimerkiksi valtavat lakot, joissa rekkakuskit tukkivat protestiksi moottoriteitä ja niille johtavia liikenneympyröitä.

Kerran tällaisessa tilanteessa suunnittelutiimin autoa ajanut Mäkelä osui liikenneympyrään, josta ei päässyt eteen- eikä taaksepäin, eivätkä neuvottelut körmyn lakkovahdin kanssa tuottaneet tulosta.

– Hän viittoili, ettei kiinnosta. Meillä oli autona pikku kirppu, ihan naurettava kippo, ja kyydissä kolme–neljä äijää. Kiihdytin ykkösvaihteella nurmikon kautta ja lanasin samalla kukat Airbusin pääkonttorin edestä.

Hölmistynyt lakkovahti saattoi vain katsella hänelle vilkuttavien suomalaisten perään.

Toulousessa tuli myös tulosta: konseptikehitysvaiheen päättyessä Mäkelän tiimin spoileri päätettiin patentoida ja ottaa mukaan varsinaiseen tarjouskilpailuun, jonka Patria lopulta voitti.

Yksityiskohtaista rakennesuunnittelua varten Tampereelle koottiin kymmenien ihmisten suunnittelutiimi. Mäkelästä leivottiin sen esimies.

Eräs merkittävä osa spoilerien suunnitteluprosessia oli pitää rakenteen paino hallinnassa. Airbus vaatii useaan kertaan spoilerin massan laskemista.

– Satoja kiloja painavan spoilerisarjan paino piti saada pudotettua vielä kertaalleen useita kymmeniä kiloja alaspäin samalla, kun varsinaista rakenteen lopullista suunnittelua tehtiin vuosina 2002–2003, Mäkelä muistelee.

Kypsä tuote

A380-hanke on vuosien varrella vaatinut kymmenien patrialaisten panoksen. Mittakaavan ymmärtämiseksi Mäkelä luettelee ammattilaisia, joita suunnittelussa ja tuotannossa on tarvittu: rakenne-, valmistus-, työ- ja työvälinesuunnittelijoita, materiaali- ja painonhallintaspesialisteja, konfiguraatiohallinnan asiantuntijoita, lujuus- ja kustannuslaskijoita, tiimien esimiehiä, pääinsinöörejä, projekti- ja myyntipäälliköitä, hankintatoimen, laadunvarmistuksen, lentokelpoisuuden ja testauksen sekä tuotetuen asiantuntijoita ja ICT-järjestelmäasiantuntijoita.

Lisäksi vuosien varrella kymmenet tuotannon ammattilaiset ovat luoneet suunnitelmista fyysisen esineen.

A380-spoilerin valmistaminen on käsityövaltaista, ja siinä mielessä osaamista ja tarkkuutta vaativaa, Kilpeläinen sanoo.

Osa patrialaisista on matkannut mukana koko hankkeen ajan ja kehittynyt siinä sivussa omassa työssään.

Spoilerin sarjatuotanto Hallissa alkoi vuonna 2005. Vuosien mittaan Patria on saanut nostettua spoilereiden valmistuksen maturiteetin hyvälle tasolle.

– Sen jälkeen, kun spoilerin design saatiin erilaisten kehitysohjelmien kautta solidiksi, tuotteen sarjatuotannonaikainen tuki ei vaatinut mahdottoman paljon valkokaulustukea, sanoo Patrian Mikko Kilpeläinen.

Mikko Kilpeläinen

Hän on tullut yritykseen vuonna 2004 viimeistelemään sarjatuotannon vaatiman testauksen.

– Siinä mielessä on vähän sääli, että kun tuote on kypsä, sen sarjatuotantoa olisi ollut mukava jatkaa, Kilpeläinen toteaa.

Merkittävä hanke

Juha Mäkelä muistuttaa, että Patrian Aerostructures-liiketoiminta on A380-hankkeen ansiosta ottanut 20 vuodessa aimo harppauksen eteenpäin, kun tarkastellaan sen kykyä toimia kansainvälisesti erittäin kilpaillussa toimintaympäristössä.

A380-hankkeen myötä Hallin tuotantolaitoksiin ja -prosesseihin on tehty suurinvestoinnit. Lisäksi Patria on saavuttanut Tier1-tasoisen paikan Airbusin suunnitteluyhteisössä.

– Olemme onnistuneet vakuuttamaan Airbusin siitä, että pystymme toimimaan kilpailukykyisesti globaalissa toimittajaverkostossa, Kilpeläinen tiivistää.

Sekä Kilpeläisellä että Mäkelällä on hieman haikeat fiilikset hankkeen päättymisestä.

– Koen olevani osa tätä tarinaa ja ylpeä siitä, Kilpeläinen sanoo.

Mäkelä puolestaan pitää spoileria vähän kuin omana lapsenaan. Hän on sittemmin työskennellyt useassa eri Patrian yksikössä ja on nykyään HX-hävittäjähankkeen teollisen yhteistyön erityisvaativien asiantuntijatöiden spesialistina Aviation-liiketoiminnassa.

– Koen, että Airbus-hanke oli minulle iso ponnahduslauta sitä seuranneelle Patria-uralle.