Tilanne

Suomi hakee tehokasta monitoimihävittäjää

Suomalaiset F/A-18 Hornet-hävittäjät tulevat käyttöikänsä päähän vuosina 2025–2030. Seuraavan hävittäjän hankinnan valmistelu käynnistyi virallisesti syksyllä 2015.

Lauri_Puranen-BW

Kenraalimajuri (evp.) Lauri Puranen. Hävittäjähankinnan esiselvitystyöryhmän hankekoordinaattori puolustusministeriössä. Ilmavoimien entinen komentaja.

Suomelle kyseessä on miljardiluokan investointi, johon on tultava rahoitusta myös puolustusbudjetin ulkopuolelta.

– Hankittavan monitoimihävittäjän tärkein asia on suorituskyky. Se on ratkaisevaa, miten se vastaa meidän puolustuksen asettamiin tehtäviin sen koko elinkaaren ajan. Hävittäjän on tuotettava merkittävää lisäarvoa Suomen puolustukselle. Elinkaarikustannukset ovat myös tärkeä tekijä, koska kauppahinnan lisäksi meillä pitää olla myös varaa lentää sillä, esiselvitysryhmän hankekoordinaattori Lauri Puranen sanoo.

Suomen lähialueiden puolustuspoliittisessa ympäristössä on tapahtunut nopealla tahdilla merkittäviä muutoksia: Venäjä on miehittänyt Krimin ja Itä-Ukrainassa levottomuudet jatkuvat. Puolustusilmapiirin muutoksella ei ole kuitenkaan suoranaisia vaikutuksia hävittäjähankintoihin.

– Hävittäjähankintaan vaikuttaa yksinkertaisesti se, että meidän nykyisiltä hävittäjiltä loppuu elinkaari. Kriisiä ennaltaehkäisevän vaikutuksen kannalta hävittäjähankinta on kuitenkin aivan ratkaiseva, sillä ilman uskottavaa ilma-asetta Suomen altistuminen turvallisuusympäristömme häiriöille on selvästi matalamman kynnyksen takana, Puranen painottaa.

Rafale B Egypt in flight.

Ranskalaisen Dassaultin Rafale. Egypti ja Qatar ovat tehneet tilauksen.

Yhteistyö korostuu

Suomella on erityisvaatimuksia tuki- ja huoltokyvyn osalta, koska vastaamme itsenäisesti omasta puolustuksestamme emmekä pysty verkostoitumaan samalla tavalla kuin Nato-maat keskenään. Hornetien ansiosta maahan on syntynyt toimiva ja kustannustehokas huoltokyky. Ilmavoimilla ja Patrialla on strateginen kumppanuussopimus ja yhdessä ne pystyvät tekemään tehokkaasti elinkaaripäivityksiä ja rakennekorjauksia sekä muita huoltotoimenpiteitä.

150926-N-YB023-085 PACIFIC OCEAN (Sept. 26, 2015) An F/A-18F Super Hornet from the Bounty Hunters of Strike Fighter Squadron (VFA) 2 launches from the flight deck of the aircraft carrier USS George Washington (CVN 73). George Washington is preparing to deploy around South America as a part of Southern Seas 2015. The eighth deployment of its kind, Southern Seas seeks to enhance interoperability, increase regional stability, and build and maintain regional relationships with countries throughout the region through joint multinational and interagency exchanges and cooperation. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Clemente A. Lynch/Released)

Yhdysvaltalaisen Boeingin F/A-18E/F Super Hornet. Käytössä Yhdysvalloilla ja Australialla.

– Kun toimin Ilmavoimien komentajana, niin haastoin Patrian ja oman organisaationi Ilmavoimat jatkuvaan kehitykseen. Me emme voi tuudittautua hyvän olon tunteeseen ja jäädä kehityksestä jälkeen. Kehitämme yhdessä koko ajan toimintatapoja ja kustannustehokkuutta. Tällainen toiminta on juuri sitä strategista kumppanuutta, Puranen sanoo.

Vaikka kotimainen tuki- ja huoltokyky on olennaisessa osassa tulevan hävittäjän hankinnassa, niin vaatimusten tulee kuitenkin tukea eurooppalaista ja Naton rauhankumppanuuden parissa tapahtuvaa yhteistyötä.

Lockheed Martin Aeronautics Photo by Liz Kaszynski FP150855 Hehs Beaufort Code One Aerial Photo/Video Mission Location: Beaufort, South Carolina March 19, 2015 VMFAT-501 Warlords Aircraft 10 - Major "RJ" Corkill Aircraft 11 - Major "Stiffler" Fearon Aircraft - Major "Gravy" Rountree

Yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin F-35 Lighting II. Tulossa käyttöön Yhdysvalloille ja Norjalle. Muita tulevia käyttäjämaita ovat Britannia, Hollanti, Italia, Turkki, Australia, Kanada, Tanska, Israel, Singapore ja Japani.

– On tärkeää, että hävittäjän tuotannon loputtua emme ole ainoa koneen käyttäjämaa maailmassa. Mitä teknisemmäksi ja hienommiksi järjestelmät menevät, niin sitä tärkeämpää on yhteistoiminta muiden maiden ja valmistajamaan kanssa. Meille vielä osin uudet ja vieraat huolto- ja ylläpitomallit tulevat varmasti luomaan uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Tulevaisuudessa huoltotoimenpiteet voivat olla entistä enemmän ulkoistettua ja vastuuta jaetaan käyttäjämaiden kesken.

Typhoon with Meteor

Eurofighter-ryhmän Eurofighter Typhoon. Käytössä laajasti EU-mailla eli Britannialla, Saksalla, Italialla, Espanjalla ja Itävallalla. Myös Saudi-Arabialla, Omanilla ja pian myös Kuwaitilla.

Teollisuuden mahdollisuudet

Vastakaupat hävittäjähankintojen yhteydessä eivät ole enää entisessä mittakaavassa mahdollisia jos sitä vertaa aikaan, kun Hornetit hankittiin Suomeen 1990-luvulla. Hävittäjähankinnan yhteydessä puolustusteollisuudelle avautuu kuitenkin mahdollisuus luoda uusia kansainvälisiä yhteyksiä.

– Kun puhutaan teollisesta yhteistyöstä, niin tässä on kotimaisella teollisuudella selvä rooli. Se ei koske ainoastaan meidän hävittäjähankintoja vaan globaaleja kauppamahdollisuuksia. Tämä edellyttää teollisuudelta hyvää kilpailukykyä, innovatiivisuutta ja omaa aktiivista markkinointia. En ole yhtään huolissaan suomalaisesta kilpailukyvystä. Se on hyvällä mallilla, mutta se ei ole helppoa. Maailmalla on kova kilpailu.

Gripen NG Test Aircraft flying in Axalp, Switzerland

Ruotsalaisen Saabin Jas 39 Gripen E/F NG. Uusi versio kehitteillä Brasilian kanssa. Gripeneitä on käytössä Ruotsilla, Etelä-Afrikalla, Tsekillä, Thaimaalla ja Unkarilla.

Kovaa kilpailua käydään myös Suomen seuraavasta hävittäjästä viiden eri puolustusteollisuuden yrityksen kesken. Lauri Puranen haluaakin korostaa, että tässä vaiheessa ihan kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia.

– Meillä on hyvin hallittu tasapuolinen ja läpinäkyvä prosessi. Hankinnan läpinäkyvyyden ja laadun varmistamiseksi harkitsemme myös ulkopuolisen laadunvarmistuksen käyttöä. On ehdottoman tärkeää, että lähdemme pelaamaan tätä kauppaa avoimilla korteilla. Meillä on hyviä kandidaatteja ja kaikki ovat samalla starttiviivalla. Paras voittakoon, Lauri Puranen sanoo.

 

*Kandidaateiksi on esitetty myös Boeingin F-15- ja F-16 -hävittäjiä.