Case

Räätälöityä helikopterihuoltoa

Patria huolehtii Suomen, Ruotsin ja Norjan puolustusvoimien helikoptereiden kunnossapidosta. Patria Helicopters AB on osa Patria Aviation-liiketoimintaa, ja sillä on toimipisteet Ruotsissa ja Norjassa.

Patria_HeliAloitus

Yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita löytyykin erityisesti Pohjois-Euroopasta. Tavoitteena on laajentaa toimintaa maailmanlaajuisesti.

– Patria Helicopters käy läpi merkittäviä muutoksia nyt ja tulevina vuosina. Haluamme vastata asiakkaittemme vaatimuksiin entistäkin paremmin. Teemme parhaillaan laajaa asiakaskyselyä sen lisäksi, että teemme palautekyselyn jokaisen toimituksen jälkeen. Asiakkaat vaativat nyt parempaa asiakaspalvelua, oikea-aikaisia ja luotettavia toimituksia, kustomoituja palveluita ja heille suunnattuja verkkoratkaisuja. Haluamme ylittää asiakkaittemme odotukset, myynti- ja markkinointijohtaja Magnus Odenman sanoo.

Patrian nykyisin omistamien helikopteritoimintojen historia Ruotsissa alkoi jo vuonna 1943. Tänään se on dynaaminen yritys, joka pyrkii määrätietoisesti vastaamaan asiakkaiden tämänhetkisiin tarpeisiin. Huoltokeskus sijaitsee Arlandassa. Patrialla on helikoptereihin liittyviä toimintoja myös Suomessa ja Norjassa, ja se työllistää helikopteri-liiketoimintayksikössä 250 ammattilaista. Tarjonta kattaa laajan palveluvalikoiman isoista peruskorjauksista varaosatoimitukseen.

– Asiakkaamme tarvitsevat helikopterinsa takaisin käyttöön niin pian kuin mahdollista. Heidän pitää pystyä keskittymään lentämiseen ja meidän varmistaa se, että helikopteri on toiminnassa. Asiakkaan pitää voida luottaa toimitusaikoihimme ja saada virheetöntä tietoa koko huollon ajan. Meillä on korkeat toimitusten laatuun liittyvät asiakastyytyväisyysluvut, mutta haluamme kehittää toiminnan asiakaslähtöistä konseptia jatkuvasti.

Patria_Helicopters-0915_MI-494_hires

Laatustandardit sekä asiakkaiden ja viranomaisten asettamat tiukat vaatimukset luovat säätelevät puitteet helikopterien ylläpidolle.

Uusia asiakkaita – uusia palvelupaketteja

Patria etsii jatkuvasti sekä julkisia että yksityisiä helikopteriasiakkaita. Myyntitiimin syksyn tärkeä merkkipaalu oli Helitec-messut Lontoossa. Tiimin jäsenet tapasivat useita nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita kaikkialta maailmasta.

Patria Helicopters AB on merkittävien helikopterivalmistajien, kuten AgustaWestlandin, Airbus Helicoptersin ja Bell Helicopterin valtuutettu huoltokeskus. Viranomaisten ja asiakkaiden asettamat laatu- ja toimintavaatimukset luovat tarkat puitteet helikopterien ylläpidolle. Säännölliset auditoinnit varmistavat sääntöjen ja lisenssien mukaisen toiminnan ja valtuutetun palveluntuottajan statuksen.

– Nämä valtuutukset antavat meille mahdollisuuden palvella isoja toimijoita ja yrityksiä. Me voimme tarjota teknisiä tiedonantoja ja valmistajan päivityksiä, joissa kaikki heidän helikopterinsa kutsutaan päivitykseen tai korjattaviksi, Odenman toteaa.

Tekninen tukihenkilöstö tarjoaa apua ongelmanratkaisuun. He voivat esimerkiksi ottaa yhteyttä helikopterin valmistajaan saadakseen neuvoa sellaisissa tapauksissa, joissa tarvitaan valmistajan hyväksyntä tiettyyn korjausmetodiin.

– Kenttätiimi, johon kuuluu huoltohenkilökuntamme teknikoita ja insinöörejä, voidaan lähettää avustamaan asiakasta minne päin maailmaa tahansa. Tämä on esimerkki uudenlaisesta palvelupaketista, jollaista Patria Helicopters tarjoaa. Henkilökunnallamme on laajat taidot, ja teknikkomme ovat sertifioituja huoltamaan kaikkia yleisimpiä helikopterimalleja. Nämä ovat tärkeimmät vahvuutemme, Odenman sanoo.

Digitalisaatio muuttaa asiakaspalvelua

Asiakkaat tutkivat ja vertailevat nykyään palveluita ja varaosia verkossa. Patria Helicopters on panostanutkin verkkosivujensa ja -palveluiden parantamiseen. Uusi puhelinkeskusratkaisu antaa yritykselle mahdollisuuden reagoida entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja järjestää pyydettäessä 24/7 tekninen tukipalvelu.

– Vuoden 2015 loppuun mennessä avaamme uudet verkkosivumme, jotka palvelevat maailmanlaajuisia markkinoitamme erityisesti komponenteissa ja varaosissa. Lisäämme myös verkkomarkkinointiamme. On tärkeää, että voimme palvella asiakkaitamme, missä päin maailmaa ja mihin kellonaikaan tahansa. Uusi toiminnanohjauksen järjestelmämme, joka otetaan käyttöön lähitulevaisuudessa, mahdollistaa paremman palvelun asiakasportaalin avulla. Sillä asiakas voi itsekin seurata esimerkiksi tarjouksia ja tilauksia sekä tuotannossa olevien komponenttien edistymistä, Odenman sanoo.