Case

Oppisopimuksella kiinni ammattiin

Patrian Aviation-liiketoiminnan käynnistämä oppisopimuskoulutus avasi Mea Misukalle ja Matti Kankaalle väylän lentokoneasentajan ammattitutkintoon. Tulevat ammattilaiset pitävät Patriaa hyvänä oppimisympäristönä.

Nokialainen Mea Misukka valmistui vuonna 2014 lavasterakentaja-artesaaniksi, mutta alan heikko työtilanne ja pisimmillään Helsinkiin asti ulottuvat työmatkat saivat hänet miettimään muita työllistymisvaihtoehtoja. Netissä Misukka törmäsi Patrian lentokoneasentajan oppisopimuskoulutukseen ja haki siihen tammikuussa 2019.

Hakuprosessin myötä Misukalle heltisi paikka Patrian ja SASKY koulutuskuntayhtymän yhteistyössä järjestämään kaksivuotiseen oppisopimuskoulutukseen, joka tähtää lentokoneasentajan ammattitutkinnon suorittamiseen. Misukka uskoo aikaisemmasta työkokemuksesta olevan hyötyä opintojen läpiviemisessä.

– Minut on alkujaankin valittu mukaan aikuisena alanvaihtajana, vaikka minulla ei ole ilmailuun mitään aiempaa kosketuspintaa. Artesaanin töissä tarvitaan kuitenkin kädentaitoja. Siitä, että työkalut pysyvät hyvin kädessä, on varmasti hyötyä myös lentokoneasentajan hommissa, hän toteaa.

Työnantajan tuki on avainroolissa

Maaliskuun alussa alkanut oppisopimuskoulutus saa Misukalta positiivista palautetta. Patrian eri osastoihin ja työtehtäviin on tutustuttu kaikessa rauhassa. Lisäksi Patrian henkilöstö on ottanut Misukan ja muut opiskelijat hyvin vastaan ja uusia asioita on lähdetty opettelemaan oppimisen ilon ja positiivisuuden kautta. Varsinaisen opiskelun lisäksi Patria järjestää myös tarvittavia lisäkursseja ja koulutuksia.

Patria Aviation-liiketoiminnan Linnavuoren yksikön oppisopimusopiskelijoiden lopulliset sijoitukset tehdään elo-syyskuun aikana. Misukka on henkilökohtaisesti kiinnostunut eniten helikoptereista, mutta täsmällisiä työtehtäviä tärkeämpää on mahdollisuus opiskella uusi ja mielenkiintoinen ammatti ilman murhetta taloudellisesta pärjäämisestä.

– Minulla on työsopimus ja Patria maksaa opiskeluajaltani palkkaa. Ilman sitä en olisi luultavasti pystynyt opiskelemaan, sillä pelkällä opintotuella en pärjäisi. Patrian tavoite on kouluttaa minusta työntekijä omiin riveihinsä, joten he pitävät huolen siitä, että minä saan tarvittavat koulutukset, pätevyyden ja osaamisen, Misukka sanoo.

Moottoripyörät vaihtuivat lentokoneisiin

Jyväskyläläinen Matti Kangas on koulutukseltaan ajoneuvoasentaja, mutta autojen sijaan hän on työskennellyt viimeiset 14 vuotta moottoripyörien parissa. Ura lähti liikkeelle armeijan jälkeen vuonna 2005, jolloin Tampereelle muuttanut Kangas meni moottoripyöräliikkeeseen kesäharjoittelijaksi. Kaksipyöräisten parissa kului tuolloin sekä työ- että vapaa-aika, sillä Kangas harrasti enduroa ja motocrossia. Yhdeksän vuoden jälkeen Kangas palasi Jyväskylään ja meni töihin paikalliseen moottoripyöräkorjaamoon. Sitä kesti neljä vuotta, kunnes Kangas päätti viheltää pelin poikki.

– Moottoripyörät olivat pitkään sekä työ että harrastus, joten into niihin vain hiipui. Työ oli myös tiukasti sidottu kesään, joka on moottoripyörien sesonkiaikaa. Talvella oli puolestaan todella hiljaista, Kangas muistelee.

Alkuvuodesta 2019 Kangas alkoi katsella netistä uusia uravaihtoehtoja ja huomasi sattumalta ilmoituksen Patrian lentokoneasentajan oppisopimuskoulutuksesta. Ilmailuala tuntui siitä paikasta kiehtovalta mahdollisuudelta ja Kangas pisti hakemuksen sisään.

Käytäntöä ja teoriaa sopivassa suhteessa

Valintaprosessissa kaikki meni nappiin ja Kangas pääsi maaliskuussa aloittamaan opinnot Patrialla Jämsän Hallissa. Vaikka opiskelua on takana vasta muutama kuukausi, pitää Kangas tekemäänsä urasiirtoa onnistuneena ratkaisuna.

– Täällä pääsee oppimaan uusia asioita kokeneempien työntekijöiden sekä oman ohjaajan kanssa. Töissä edetään pikkuhiljaa kohti haastavampia tehtäviä. Koen, että omalla kohdallani aikaisemmasta teknisestä tuntemuksesta on uuden oppimisessa jonkin verran apua, Kangas kuvailee.

Oppisopimusopiskelijat työskentelevät viikossa neljä päivää. Viides päivä kuluu Mäntässä järjestettävien teoriaopintojen ja kokeiden parissa. Kangas pitää työn ja teorian suhdetta sopivana, sillä entiselle moottoripyörien korjaajalle käytännön tekeminen on istumista mieluisampi tapa oppia. Muutenkin aikuiselle ammatinvaihtajalle Patrian tarjoama mahdollisuus tuntuu sopivassa suhteessa haastavalta ja turvalliselta.

– Tämä on perinteisiä opiskelumuotoja parempi vaihtoehto, sillä työsopimus ja oppisopimusajalta saatava palkka luovat taloudellista varmuutta. Lisäksi ilmailualan tehtävät kiinnostavat, joten toivon saavani jatkaa Patriassa valmistumiseni jälkeen. Toki jotain jatkokoulutusta voi vielä siinä vaiheessa miettiä, tuumaa Kangas.