Parolannummen kentällä rymistelivät maaliskuussa vanha työjuhta, legendaarinen Pasi-kuljetuspanssarivaunu ja sen seuraaja, tuliterä 6X6. Näistä Pasi on ollut tuotannossa 1980-luvulta lähtien, kun taas 6X6 lanseerattiin kesällä 2018. Nyt on valmistunut 6X6:n ensimmäinen esittelymalli.

– Kesän 2018 lanseerauksen jälkeen ajoneuvoa on testattu paljon sekä kotimaassa että ulkomailla. Samaan aikaan olemme saaneet valmiiksi toisen prototyypin, joka on myös nyt liikenteessä. Tulevaan syksyyn mennessä meillä tulee olemaan käytössämme kaikkiaan neljä ajoneuvoa, eli olemme käytännössä valmiita sarjatuotantoon, kertoo Kari Grön, Land-liiketoiminnan tuotekehitysjohtaja.

6X6 suunnittelun lähtökohtana on ollut luoda helppokäyttöinen, panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo, jossa on edeltäjänsä tapaan ohjaamossa ovet ja ikkunat. Ajoneuvoon nouseminen ja poistuminen on sujuvaa, ja kuljettajalla on ohjaamosta hyvä näkyvyys, jota täydentää ajoneuvon takapäähän sijoitettu kamera. Ajoneuvon hallinta on helppoa, ja se pysyy kuskin näpeissä kovassakin vauhdissa ja haastavissa maasto-olosuhteissa.

Uusille markkinoille

Patria 6X6 on suunnattu uusille markkinoille Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon perilliseksi sekä täydentämään AMV 8X8:n valinneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa. 6X6 täyttää NATO-vaatimukset ja sopii esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin kautta maailman.

– Toiveissa on, että pääsemme tekemään kauppaa mahdollisimman nopeasti. Valmius valmistaa ajoneuvoa on jo, ja alustavaa kysyntääkin on ollut, Grön kertoo.

Kotimaa on meille yksi tärkeimmistä markkina-alueista, koska sillä on tärkeä rooli vientiponnisteluiden tukijana. Siksi halusimme tällä esittelyllä lisätä kotimaassa tietoisuutta, että meillä on tällainen uusi tuote, joka on näin pitkälle kehitetty. Nyt oli ensi kerran mahdollista ajaa ja vertailla vanhaa ja uutta sukupolvea ja näyttää konkreettisesti, miksi tälle uudelle tuotteelle on ollut tilausta.

6X6 on suunniteltu yksinkertaiseksi ja käyttökustannuksiltaan edulliseksi ratkaisuksi, myös elinkaaren aikainen tuki on olennainen osa ajoneuvoa. Se onkin suunniteltu edeltäjänsä Pasin lailla pitkäikäiseksi ja kestäväksi.