Patria0117_A320-simulaattori-0042Laskutelineet tavoittavat pehmeästi kiitotien pinnan, kun Airbus 320 laskeutuu aurinkoisessa säässä Zürichiin Kloten-kentälle. Takana on ensilentoni 70 tonnia painavan koneen ohjaksissa.

– Se meni hienosti, paremmin kuin minulla ensilennolla, Finnairin Airbus-perämieskurssia käyvä Timo Pöntinen sanoo vieruspenkiltä.

Parituntisen lennon aikana olemme nähneet Lontoon nähtävyydet, ihastelleet Alppien maisemia, tunnistaneet useita liki lentäneitä koneita ja selvinneet ukkosmyrskystä. Häkellyttävä kokemus Patrian Airbus 320 -simulaattorissa on antanut maallikolle häivähdyksen liikennelentäjän arjesta.

Timo Pöntinen käy Finnairin Airbus-perämieskurssia.

Timo Pöntinen käy Finnairin Airbus-perämieskurssia.

Multi-Crew Pilot License (MPL) tarjoaa täsmäkoulutusta

Simulaattorin toimintaan ja koelennolle meidät perehdyttää Pöntisen lisäksi Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen, joka kertoo samalla Multi Crew Pilot License -koulutusohjelmasta.

Mutta annetaan ensin Pöntisen kertoa, miten hän on päätymässä Airbusin ohjaimiin.

– Valmistuin Suomen Ilmailuopistosta vuonna 2013 liikennelentäjäksi. Sen ensimmäisessä vaiheessa suoritin yksityislentäjän lupakirjan täällä Patrialla. Lennonopettajakurssin kävin Puolassa ja sitten pääsin Patrialle lennonopettajaksi. Olen kouluttanut muun muassa Patrian kazakstanilaisia lentäjäoppilaita. Viime kesänä hain Finnairin Airbus-koulutukseen, mikä on ollut pitkäaikainen tavoitteeni. Suoritin Patrian simulaattorilla kuukausi sitten Airbus-peruskoulutuksen (Entry level training) laitteen historian kolmantena oppilaana. Touko-kesäkuussa 2017 pääsen aloittamaan perämiehenä, Pöntinen kertoo uransa vaiheista.

Patrian Multi Crew Pilot License -koulutusohjelma (MPL) on tiivis ja kustannustehokas täsmäkoulutus Airbus-perämieheksi. Lentäjäoppilas saa puolessatoista vuodessa sekä peruslentokoulutuksen että tyyppikoulutuksen Airbus A320 -lentokoneisiin. Finnairin ensimmäinen MPL-ryhmä aloitti koulutuksensa Patrialla marraskuussa 2016. Koulutuksen suorittaneet lentäjät ovat oikeutettuja toimimaan Finnairin Airbus 320 -koneiden perämiehenä.

Mikko Paronen on Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja.

Mikko Paronen on Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja.

Järjestelmäharjoituksia sekä ohjaamoyhteistyötä

Patrian simulaattorilla MPL-oppilas saa mittarilentokoulutuksen ja tutustuu Airbusin eri järjestelmien toimintaperiaatteisiin ja käyttämiseen. Tämän jälkeen koulutettavat siirtyvät Finnairin järjestämään koulutukseen, jossa full flight -simulaattorilla annetaan loput Airbus-tyyppikoulutuksesta.

Yksi MPL-koulutuksen keskeisistä tavoitteista on opettaa uusille perämiehille tehokasta ohjaamomiehistön yhteistoimintaa.

– Lentäminen on aina tiivistä yhteistoimintaa, ja MPL-koulutuksessa oppilas koulutetaan toimimaan miehistön jäsenenä Airbus-lentokoneessa, Mikko Paronen sanoo.

Airbus A320 on hyvin pitkälle automatisoitu ja tietokoneohjattu kone, jossa on useita erilaisia järjestelmiä. Niiden hallitseminen kaikissa tilanteissa on lentäjän tärkein tehtävä.

– Airbusilla lentäminen on oikeastaan enemmän lentotilanteen hallintaa ja johtamista kuin perinteistä lentämistä, jatkaa Pöntinen.

Simulaattorien käyttäminen laajamittaisesti osana lentäjäkoulutusta mahdollistaa sekä normaalien että epätavallisten tilanteiden kouluttamisen taloudellisesti ja turvallisesti. Simulaattorilla voidaan kouluttaa tilanteita, joita oikealla Airbusilla ei turvallisuussyistä haluta tai voida tehdä; tällaisia ovat muun muassa vakavat tai päällekkäiset järjestelmähäiriöt tai moottorin rikkoontuminen eri tavoilla. Koulutuksessa tilanteita ei tuoda oppilaalle yllätyksenä, vaan niistä kerrotaan etukäteen oppitunnin alussa.

– Tarkoituksena on saada oppilas oppimaan, eikä tekemään virheitä. Poikkeustilanteet käydään ennakkoon läpi, jolloin varmistetaan, että oppilas on valmistautunut niihin ja tekee oikeita asioita, kun ne osuvat simulaatiossa kohdalle, Paronen kertoo.

Patria0117_A320-simulaattori-0023Simulaattori on aito ohjaamo

Simulaattori on ulkoisesti kuin toisesta päästä pullistunut valkoinen kontti. Sen hienoudet löytyvät sisäpuolelta.

Kouluttajan paikka on simulaattorin takaosassa ohjauskonsolin eli IOS:n (Instructor operating station) ääressä. Hän määrittelee ennen harjoitusta muun muassa, miltä kentältä ja miltä sen portilta harjoitukseen lähdetään, minkälainen lentosää on ja mikä on lentosuunnitelma.

Koulutuksen aikana simulaattorissa on kaksi oppilasta ja opettaja. Oppilaat istuvat täysin todellisen ohjaamon kaltaisessa tilassa ja opettaja sen takana. Patrian simulaattorin ohjaamo palveli alun perin parikymmentä vuotta British Airwaysiä ja irrotettiin romutukseen menevästä Airbus A320-koneesta, rekisteriltään G-BUSK.

Ulkoa päin simulaattori on kuin toisesta päästä pullistunut valkoinen kontti. Sen hienoudet löytyvät sisäpuolelta.

Ulkoa päin simulaattori on kuin toisesta päästä pullistunut valkoinen kontti. Sen hienoudet löytyvät sisäpuolelta.

– Ohjaamon sisälle rakennettiin uusien komponenttien avulla simulaattorin tekniikka. Silti esimerkiksi paneelit ja tehovivut ovat alkuperäisiä, Paronen kertoo.

Ohjaamon säätimet, vivut, napit ja mittarit ovat täysin yksi yhteen Airbusin ohjaamon kanssa. Myös ohjaamon äänet vastaavat aitoa ohjaamoa.

Patrian simulaattorin suurin ero niin sanottuun full flight -simulaattoriin on se, ettei se simuloi kiihtyvyysvoimia koneen ohjaukseen tai esimerkiksi turbulenssiin liittyen. Toinen ero on hankintahinta: Airbus A320 full flight -simulaattori maksaa lähes 10 miljoonaa euroa, kun taas Patrian laitteen kaltainen Fixed Base -simulaattori on huomattavasti edullisempi. Lentokokemus on kummassakin simulaattorityypissä kuitenkin hämmästyttävän todellinen.